Wat is het belang van event marketing in de marketingmix?

Tags:
Evenementen & Vergaderingen
03-11-2019

instaproof your events picture blog

Event marketing begint een steeds prominentere rol in te nemen in de marketingmix. Het geeft een unieke kans om een product, dienst of bedrijfsimago te laten beleven door een specifieke doelgroep en is nuttig om contacten te leggen met bestaande of potentiële klanten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan productpresentaties maar ook aan informatiesessies rond een bepaalde thematiek waarvoor bedrijven steeds vaker samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken.

Evenementen als deel van uw communicatie traject

Of het nu over een product of een dienstverlening gaat, het voornaamste doel van marketing is om een voorkeur of een impact te ontwikkelen en op die manier ‘top of mind’ komen te staan in een vandaag weliswaar overvolle markt. Het organiseren van een evenement zal uw communicatie traject dus sowieso sterk ondersteunen.

Maar ook de technologie biedt vandaag meer mogelijkheden om de impact van eventmarketing te benadrukken. De doelgroep wordt in het voortraject al getriggerd door regelmatige communicatie. Op de dag zelf, biedt een evenement een echte beleving en achteraf kunnen deelnemers nagenieten via foto’s, sociale media en meer.

De organisatie van een live event geeft u dus de kans om een mediatraject uit te bouwen waardoor uw boodschap zeker niet verloren zal gaan.

4 voordelen van het organiseren van een evenement als onderdeel van uw marketingplan

1. Image Building

Een evenement versterkt uw mediatraject. Wanneer een consument geïnteresseerd is in uw product en het product ‘live’ kan ontdekken, is deze sneller geneigd het aan te kopen. Consumenten begrijpen een dienst of product veel beter na een live evenement dan een eenmalige advertentie.  

2. Persoonlijke en authentieke interacties

Een ander groot voordeel van een live event, is dat het ook ruimte biedt voor persoonlijke aandacht. In een wereld waar steeds meer digitaal gecommuniceerd wordt, is hier juist meer behoefte aan. Authentieke interacties met je klanten zijn goud waard en doeltreffender dan 10-seconden spots. Ze creëren merk ambassadeurs. Na afloop van het event hebben uw gasten ook een positievere houding ten opzichte van het merk.

3. Prikkelen van zintuigen en ervaren van een beleving

Uw doelgroep zoekt steeds meer beleving en niets is gemakkelijker dan ze te laten deelnemen aan een event. Ze kunnen dan ook de nodige connecties leggen om hun netwerk uit te bouwen en ervaringen uit te wisselen. Er is maar één marketingkanaal waarbij u alle zintuigen kunt prikkelen en dat zijn evenementen. U zet hierbij uw klant centraal, creëert interactie en beleving. Door mensen een beleving te laten ervaren laat u een blijvende indruk na en verhoogt u ook de kans dat ze die ook delen met anderen.

4. Meetbare bijdrage aan groeidoelstellingen

Het effect van een live evenement is meetbaar. U weet precies hoeveel personen u bereikt heeft en welke interacties. Op die manier draagt het event dus ook meetbaar bij aan uw marketingdoelstellingen. Vooral als omzet realiseren uw belangrijkste doelstelling van het evenement is.

 

Bent u geïnspireerd om een evenement te organiseren als marketingtool?

Neem contact op met ons via marketing@bluepoint.be of bel +32 2 706 88 00 voor een bezoek van onze sites in Antwerpen, Brussel of Luik. Samen zorgen we voor een vlotte organisatie van uw volgende evenement!  

Wilt u extra impact genereren, maak dan zeker gebruik van BluePoint’s innovatieve event technologieën waarmee u nog meer aandacht trekt en het evenement ook echt onvergetelijk maakt.