Wat is een Hackathon en hoe organiseert u dit?
1. Wat is een Hackathon?
Hackathon is de samentrekking van de woorden “Hacker“ en “Marathon”. Het doel van een Hackathon is om een computersysteem zo snel mogelijk te decoderen. Met een dergelijke uitdaging wil men het veiligheidssysteem testen én verbeteren.
Dit gebruik, dat in de Verenigde Staten is ontstaan in de jaren negentig, is in de loop van de tijd geëvolueerd en verspreid naar andere sectoren met verschillende doelen. Alles is toegestaan, zolang we de codes doorbreken en dankzij de gezamenlijke intelligentie, ideeën en innovatieve oplossingen kunnen voorstellen.
Tegenwoordig is het een soort trendy evenement geworden waarbij verschillende teams door middel van intensieve sessies met elkaar strijden om zo de beste oplossing voor een bepaald probleem te bieden. En dit alles in een beperkte tijd, meestal 24 of 48 uur.
Een hackathon eindigt altijd voor een jury van experts met de presentaties van de ontwikkelde strategieën door de verschillende teams, een beraadslaging van de jury en de bekendmaking van het winnende team.
De deelname aan het evenement is vaak gratis voor de deelnemers en gesponsord door de betrokken organisaties, afhankelijk van de besproken thema\'s. De beloning die wordt toegekend aan het winnende team is één van de belangrijkste motivaties voor de deelnemers.
Parallel met deze sessie is het gebruikelijk om ook een aantal workshops ter afleiding en inspiratie te organiseren.
2. Voldoet de Hackathon aan de noden van uw bedrijf?
- Uw bedrijf loopt vast op een specifiek onderwerp en zoekt gebruiksklare oplossingen.
- U wilt een innovatieve sfeer in uw bedrijf creëren en uw eigen werknemers inspireren om zelf te ondernemen.
- U wilt een vernieuwende uitstraling hebben naar potentiële klanten, partners of concurrenten en wil hierbij genieten van de extra media-aandacht die de Hackathon zal genereren.
- U wil in contact komen met de jongere generatie in uw marktgebied en hierbij de jonge talenten aanwerven.
De voordelen van een hackathon kunnen zo divers zijn als de deelnemers zelf. De input van de deelnemende teams genereert vaak innovatieve ideeën en nieuwe doelstellingen, die leiden tot het creëren van nieuwe projecten.
Heeft u zin gekregen om zelf van start te gaan met een Hackathon?
We vestigen graag uw aandacht op de te volgen stappen om dit evenement te plannen!
3. Hoe moet u een Hackathon organiseren?
Bepaal uw doel, stel uzelf de vraag welk resultaat u wil bereiken met het evenement.
Innovatie en het creëren van nieuwe ideeën is het meest voor de hand liggende doel. Deelnemers vertrekken van een basisprobleem om na 24 of 48 uur een concrete strategie te bereiken waarmee u uw bedrijfsactiviteiten kan laten evolueren.
U kan een Hackathon ook zien als het ideale moment om nieuw talent te ontdekken. Door externe deelnemers uit te nodigen op de hackathon, trekt u profielen aan die echt gepassioneerd zijn. Iemand die bereid is om opeenvolgend 24 of 48 uur te werken zonder vergoeding, is duidelijk gemotiveerd door het werk zelf. Op basis van de bekomen resultaten heeft u meteen een mooi overzicht van het aanwezige talent.
Het versterken van de teamgeest kan ook het doel van uw Hackathon zijn. U kan bijvoorbeeld werknemers van verschillende afdelingen samenbrengen om een innovatieve oplossing te vinden en zo de banden tussen teams op een productieve en creatieve manier te versterken.
Wat heeft u nodig?
- Een inspirerende en makkelijk toegankelijke werkplek.
- Ontspanningsruimtes waar de deelnemers tot rust kunnen komen.
- Voldoende computers om op te werken en technische ondersteuning.
- Goed werkende wifi-verbinding.
- Voldoende stopcontacten.
- Whiteboards/ interactieve flipcharts.
- Eten, drinken en snacks voor de gehele dag / nacht.
Heeft dit artikel u geïnspireerd om uw eigen Hackathon te organiseren?
De conference centers van BluePoint helpen u hiervoor met plezier verder!
Zij beschikken over alle nodige technische - en logistieke ondersteuning alsook de beste onsite support voor een professionele organisatie van uw hackathon. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in het gebruik van de nieuwste innovatieve technologieën die ons toelaten om uw event naar een hoger niveau te tillen!
We bespreken dit alles graag verder met u tijdens uw bezoek aan één van onze sites in Antwerpen, Brussel of Luik. Aarzel dus zeker niet om een afspraak te maken via marketing@bluepoint.be ou +32 2 706 88 00.