Hoe maakt u uw event ‘Instagrammable’?
In een wereld waarin digitale communicatie steeds meer toeneemt, blijven face-to-face evenementen nog steeds zeer krachtig voor bedrijven. Ze helpen om relaties op te bouwen met potentiële klanten en nieuwe partnerships te ontwikkelen. Een live-evenement is en blijft belangrijk voor menselijke interactie, maar ook hier kunnen we gebruik maken van de mogelijkheden die online communicatie vandaag biedt om de impact van ons event nog te vergroten. En dit is heel eenvoudig. U moedigt uw gasten aan om hun beleving tijdens het evenement online te delen op bijvoorbeeld Instagram.
Insta-wat?
Een ‘Instagrammable’ evenement is een event dat enerzijds visueel aantrekkelijk en anderzijds voldoende ‘aantrekkelijke elementen’ biedt waardoor deelnemers aanmoedigt worden om foto’s of video’s op te nemen en ze te delen op social media kanalen.
Waarom is dit belangrijk?
Wanneer uw gasten uw evenement delen en hierbij uw naam vermelden, groeit uw online visibiliteit en bijgevolg de bekendheid van uw bedrijf. Via de nieuwe online kanalen kan u ook nieuwe potentiële klanten bereiken. Vergeet niet dat de meeste sociale media gebruikers ook vaak online verbonden zijn met gelijkgezinden en andere connecties via hobby’s en vrijetijdsactiviteiten , en andere interessegroepen. Kortom uw bereik kan exponentieel groeien.
Wanneer uw gasten foto’s nemen en deze posten op social media blijft uw evenement, uw bedrijf en uw boodschap veel beter hangen en kan dit zelf zorgen voor een permanente herinnering.
Daarnaast kan u na afloop ook als bedrijf de content delen van uw event. Zo krijgen de afwezigen nog de mogelijkheid om uw boodschap te ontvangen en kan u zelfs mensen inspireren om deel te nemen aan uw volgende evenement.
Hoe kan u uw doelgroep stimuleren om dit te doen?
1. Creëer een duidelijke en unieke #Hashtag.
Verwijs vaak genoeg naar de hashtag en stimuleer uw gasten om deze te gebruiken op social media!
2. Maak gebruik van een incentive.
Geef een extra cadeautje aan de gasten die posten over uw event op Instagram én hierbij uw hashtag gebruiken. Geef bijvoorbeeld een gadget met uw bedrijfslogo, een herbruikbare waterfles of een ander duurzaam of trendy item of eventueel een product dat u verkoopt, een korting, enz. U kan zelfs een Instagram cursus verloten!
Repost als bedrijf ook de gedeelde content van uw gasten. Zo zet u hen nog een keer extra in de spotlight en creëert u nog meer zichtbaarheid op social media.
3. Gebruik een virtuele social media wall tijdens het event.
Dit zal uw gasten motiveren om Instagram foto’s met uw hashtag meteen te posten op andere social media zoals Twitter, zodat ze meteen herkend kunnen worden op uw event. Zorg er hierbij wel voor dat deze gemonitord worden door iemand van uw organisatie, vooraleer ze live geprojecteerd worden om ongepaste posts te vermijden. Je kan ook mensen aanmoedigen om het event zelf te livestreamen via Facebook of een Instagram Story te maken van uw event.
4. Nodige influencers uit uw sector uit.
Zij beschikken vaak over reen belangrijk en geëngageerd netwerk waardoor je meer betrokkenheid en reacties zal verkrijgen van een breed publiek.
Een ander voordeel van het werken met sponsors is dat je goodie bags kunt vullen met hun producten voor je bezoekers. De sponsoren geven één of meerdere producten gratis, wat een geweldig bedankje wordt voor uw gasten. Dit wordt vaak erg op prijs gesteld. Probeer echter alleen geschenken van duurzame kwaliteit weg te geven. Deze kunnen nadien gebruikt worden op kantoor of thuis, in plaats van gadgets die waarschijnlijk in de prullenbak terechtkomen. Als uw gasten van het geschenk houden, bestaat er een grotere kans dat ze hiervan een foto zullen nemen en deze online zullen zetten!
5. Begin 3 tot 4 weken op voorhand te communiceren over uw event.
Zo kan u extra buzz creëren en bouwt u de spanning en verwachtingen over het event op. Zo kan u bijvoorbeeld onder uw hashtag enkele ‘behind the scenes’ filmpjes of foto’s posten in aanloop naar het event.
Tips & Tricks : ready, set, shoot!
- Voorzie interessante achtergronden of stel een selfiebooth met leuke decoratiestukken op.
- Maak gebruik van unieke en creatieve catering alsook kleurrijke drankjes.
- Natuur doet het altijd goed! Zorg voor voldoende groene accenten met grote planten.
- Zorg voor goede verlichting. Natuurlijk licht het mooiste waardoor u het beste uw foto’s buiten kunt maken. Kan dat niet, zorg dan voor voldoende lichtinval of een originele sfeerverlichting!
Op zoek naar ‘Instagram-waardige’ locaties?
De verrassende BluePoint venues in Antwerpen, Brussel en Luik staan voor u klaar!
Boek het trendy dakterras in Antwerpen of geniet van de prachtige en ruime tuin (700 m²) in hartje Brussel of het indrukwekkende binnenplein van BluePoint Luik. Op zonnige dagen vormen deze een ideale outdoor setting voor uw eerstvolgende event!
Maak gebruik van de tech snufjes zoals de robot ‘Blue’ die gegarandeerd voor veel fotomateriaal zorgt of bijvoorbeeld ook onze catchbox microphone!
Voor meer inspiratie, neem contact op met ons via marketing@bluepoint.be of +32 2 706 88 00 of maak een afspraak om de BluePoint sites in Antwerpen, Brussel of Luik te bezoeken.