10 originele ideeën voor een gezellige afterworkparty

Tags:
18-06-2023

 

 

Je werknemers hebben het beste van zichzelf gegeven en je vindt dat het tijd is om ze samen te brengen voor een leuke en gezellige afterworkparty? Verras ze met een origineel, leuk en interactief thema! In dit artikel presenteren we onze 10 beste ideeën voor na het werk om de banden tussen collega's te versterken.

 

Definitie van een succesvolle afterwork

Een traditie geïmporteerd uit de Verenigde Staten, is afterwork een instituut op zich geworden. Wat is er natuurlijker dan na een lange dag werken samen iets te gaan drinken?

Ideaal voor ontspanning, maar ook om de banden tussen collega's te versterken, moet een geslaagd afterwork - net als elk ander evenement - aan bepaalde eisen voldoen.

 

Hoe wek je interesse voor je afterwork?

Een succesvolle afterwork begint met een paar gezonde regels:

  • Bied een tijdstip aan dat zoveel mogelijk mensen schikt: vermijd het vaak drukke begin van de week of de vrijdag, die voor sommige mensen soms synoniem is met het begin van de vakantie.
  • Kies een locatie die bevorderlijk is voor ontspanning en gezelligheid: geef de voorkeur aan een buitenomgeving (als het weer het toelaat) of een omgeving buiten het bedrijf om een meer ontspannen sfeer te bevorderen.
  • En tot slot het punt dat het vaakst over het hoofd wordt gezien: een origineel thema of een originele activiteit! Er is toch niets erger dan een door het personeel genegeerde afterwork?

Dus hier zijn een paar ideeën om je personeel te interesseren en een warm, feestelijk tintje te geven aan je afterwork.

 

Bekijk hoe bedrijven genieten van een afterwork bij BluePoint!

 

Onze top 10 ideeën voor succesvolle afterworks

Disclaimer: alle ideeën die we hieronder voorstellen zijn BluePoint-gecertificeerd! Dat wil zeggen dat onze klanten ze al met succes hebben uitgeprobeerd in een van onze conference centers.

 

Heb je intern te weinig tijd of ruimte ? Maak het jezelf makkelijker: neem contact op met onze eventplanner voor een all-in oplossing

 

1/ Cocktailbar

Wil je je personeel kennis laten maken met een heerlijke mix van smaken? Trakteer ze dan op een proeverij georganiseerd door een professional uit het vak!

Korte, sterke shots of lange, zoete, fruitige glazen? Het is aan jou en de organisator om de meest geschikte optie te kiezen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat het decor bij het thema past. Vergeet niet om hapjes te serveren bij je drankjes en bied een menu met mocktails (alcoholvrije recepten) aan voor degenen die dat willen.

Pluspunten :

  • Een ruime keuze aan thema's en smaken voor maximale creativiteit
  • Geschikt voor vrijwel elke omgeving, binnen of buiten
  • Interactie en experimenten voor deelnemers

Minpunten:

  • Vereist een bepaald budget voor consumptie en service
  • Je moet alles ruim van tevoren organiseren: een geschikte ruimte huren, de bar en de benodigde apparatuur klaarzetten, enz.

 

2/ Barbecue

Een tijdloze klassieker, eenvoudig en effectief. Wie kan een lekkere spies weerstaan om samen met de rest van het team van te genieten?

De barbecue na het werk is een uitstekend excuus om je personeel uit te nodigen als het weer aangenaam is. Een professionele cateraar kan je een gevarieerd menu aanbieden, zodat je niet naast de grill hoeft te staan.

Pluspunten :

  • Beperkte middelen nodig, autonome organisatie mogelijk
  • Een "vakantie voor zijn tijd"-sfeer creëren, die ontkoppeling en goed humeur bevordert

Minpunten:

  • Beperkt tot warme periodes en buitengebieden
  • Vegans kunnen beledigd zijn als er geen vleesvrij menu wordt aangeboden, dus wees voorbereid!

Nog beter : huur de ruime privétuin van BluePoint Brussels en laat de rest over aan het cateringteam

 

3/ Het « murder mystery dinner »

Het concept werd voor het eerst geïntroduceerd in 1930 in Groot-Brittannië en bestaat uit het oplossen van een fictieve moordzaak tijdens een diner. De gasten krijgen van tevoren rollen toegewezen en tijdens het diner worden aanwijzingen onthuld.

Er zijn complete kits, vergelijkbaar met bordspellen, op de markt, maar het is ook mogelijk om je eigen verhaal te maken. Het spel kan leuke momenten opleveren, maar vereist de volledige betrokkenheid van de gasten.

Pluspunten :

  • Geweldig leuk, waarbij elke gast werd betrokken
  • Een uitstekende manier om de maaltijd van emotionele momenten te voorzien

Minpunten:

  • Betrekt gasten bij het spel
  • Moeilijk te beheren wanneer gasten verschillende talen spreken

 

4/ Food Truck Event

Waarom laat je je werknemers niet kennismaken met culinaire diversiteit door Food Trucks met een thema te organiseren? Tijdens een avond kunnen je medewerkers verschillende streetfoodgerechten uit de hele wereld proeven.

Je hoeft niets voor te bereiden, gewoon kiezen en genieten!

Pluspunten :

  • Een unieke "Street Food" ervaring, om originele menu's te ontdekken
  • Geen cateringbereiding nodig

Minpunten:

  • Budget voor het huren van een Food Truck
  • Grote buitenruimte nodig voor het parkeren van voertuigen

Geen ruimte ?Ontdek de grote modulaire binnen- en buitenruimtes van BluePoint Antwerpen.

 

5/ Drankjes en dansen met een DJ of band

Wat iedereen ook zegt, de beste manier om de druk van de ketel te halen is door in beweging te komen! Bied je personeel een drankje aan dat wordt verzorgd door een van onze entertainers en richt een dansruimte in (of zelfs een dansvloer, laten we gek doen).

Met de hulp van een cateraar die zorgt voor de drankjes, hapjes en roomservice, moet je een afterworkparty kunnen organiseren waar je collega's blij van worden. Je hoeft alleen maar je verlegenheid achter je te laten en de dansvloer in vuur en vlam te zetten!   

Pluspunten :

  • Feestelijke sfeer gegarandeerd
  • Relatief flexibele organisatie met de hulp van een evenementenplanner

Minpunten:

  • Budget voor de artiesten (en meer als je ook de geluids- en lichtsystemen moet huren)
  • Een herinnering om met mate te drinken is soms nodig

 

6/ Karaoké

Karaoke is erg populair in Japan en andere Aziatische landen en heeft in de loop der tijd ook in onze landen aan populariteit gewonnen. Het principe is bekend: de tekst van je favoriete nummer rolt over het scherm en je laat het publiek genieten van je prachtige stem.

Sommigen gaan misschien liever naar een karaokebar in het centrum van de stad, maar veel bedrijven kunnen nu de steminstallatie en geluidsapparatuur op locatie laten bezorgen. Het resultaat is een aantal echte gloriemomenten die trots op de Instagram-wall van het bedrijf kunnen worden getoond...

De makkelijkste manier? Huur een evenementenlocatie die al is uitgerust met audiovisuele apparatuur en een geluidstechnicus die de microfoons en luidsprekers voor je kalibreert.

Pluspunten :

  • Kan echte momenten van samenzijn creëren rond bekende en/of favoriete liedjes
  • Wie heeft er niet van gedroomd om de directeur op Helmut Lotti te filmen?

Minpunten:

  • Een beetje intimiderend als het je eerste openbare 'optreden' is.
  • Goede zaalakoestiek en audiomonitoring gedurende de avond vereist

 

7/ Danslessen

Niet iedereen kan bewegen zoals John Travolta in Grease, maar iedereen kan het leren. Nu sociale contacten een blijvende comeback maken (althans dat hopen we), waarom biedt je jouw werknemers niet een ontdekkingssessie aan: salsa, bacciata of tango? De keuze is gigantisch.

De dansleraar kan beginners op een praktische en leuke manier wegwijs maken. Het is waarschijnlijk het beste om Zumba of een andere dans waarbij cardio komt kijken te vermijden, als je niet wilt dat je gasten na vijf minuten op hun knieën liggen...

Pluspunten :

  • Leren in een groep, terwijl je plezier hebt
  • Ultraflexibele organisatie en laag budget

Minpunten:

  • Risico dat er op je getrapt wordt?

 

8/ Minigolftoernooi

Minigolf is toegankelijk voor alle leeftijden, zowel binnen als buiten, en is een uitstekende activiteit om te delen met collega's of om te ontdekken tijdens een kennismakingssessie. Nogmaals, je hoeft niet al je personeel met de bus naar de dichtstbijzijnde baan te slepen: je kunt kant-en-klare banen huren om je minitoernooi direct binnen te organiseren.

Pluspunten :

  • Stimuleert teamgeest, handigheid en observatievaardigheden
  • Relatief eenvoudig te organiseren als je van plan bent een speciale ruimte te huren

Minpunten:

  • Budget voor cursushuur en catering voor drankjes
  • Tuin of grote binnenruimte nodig om er het beste van te maken

Niet genoeg ruimte voor alle spelers ? huurt een ruime zaal en heerlijke versnaperingen om van de green te genieten als een gepensioneerde billionnaire.

 

9/ Mentalist show

Als het gaat om originele activiteiten die gemakkelijk te organiseren zijn, staan goochelaars en mentalisten bovenaan de lijst. In deze shows, voortgestuwd door de serie The Mentalist, voeren een of meer toeschouwers vaak een bepaalde uitdaging uit met alleen de intellectuele en mentale vaardigheden van de expert.

Hoewel in een meer passieve positie, worden werknemers aangemoedigd om samen met de hoofdpersoon na te denken over de uitdaging.

Pluspunten :

  • Een unieke 'cerebrale' ervaring die je dwingt om na te denken en logisch na te denken
  • Het is misschien makkelijk te organiseren in een bedrijf met de middelen bij de hand, maar...

Minpunten:

  • ... kan alleen echt indrukwekkend zijn als het wordt uitgevoerd in een speciaal voorbereide omgeving, met een podium, aangepaste verlichting en een geluidssysteem van hoge kwaliteit.
  • Weinig interactie tussen collega's

 

10/ Overdekte ijsbaan

Ja, dat lees je goed.

Je kunt je collega's een indoor schaatssessie aanbieden in je bedrijf als je daar de ruimte voor hebt, of een professionele evenementenlocatie huren. Dit is uiteraard een aanzienlijk budget, zowel wat betreft de bestelling als de lopende kosten.

Maar het blijft een bijzondere ervaring, die BluePoint mocht organiseren voor een bedrijf dat zijn werknemers wilde verrassen. Waarom zou u dat niet doen?

Pluspunten :

  • Een magisch moment om te delen met collega's
  • Een fantastische introductie voor wie het voor het eerst probeert

Minpunten:

  • Een groot budget en de noodzaak om te vertrouwen op een evenementenplanner die alle activiteiten coördineert om een vlekkeloze organisatie te garanderen.
  • Een monitor op locatie wordt sterk aanbevolen om incidenten te voorkomen.

 

Bonus: de top 3 van verkeerde ideeën

Ondanks de beste bedoelingen kun je het soms slechter doen dan beter. Als je een van de volgende plannen in gedachten had, is er nog tijd om ze van je lijst te schrappen:

1/ De sfeer binnen kantoor bespreken: je gaat niet alleen weer aan het werk, maar je zet ook de deur open voor de problemen die je echt dwars zitten. Precies het tegenovergestelde van wat je wilt van een afterwork event, nietwaar?

2/ Presentatie van de bedrijfsresultaten: we hebben niets tegen powerpointslides, maar er zijn zeker andere, geschiktere gelegenheden om ze te presenteren. Het doel is in de eerste plaats om energie rond het bedrijf te mobiliseren, en niet om het publiek te vervelen voordat ze begonnen zijn.

3/ Organisatorische veranderingen aankondigen: transparantie is prima, zolang je het maar goed doet en op het juiste moment. Niet alleen kunnen deze aankondigingen een bron van zorg zijn en de sfeer in een mum van tijd bederven, maar ze kunnen ook de toorn opwekken van afwezigen die het nieuws na de anderen vernemen. Oeps.

 

Conclusie

Geef toe, de bistro op de hoek is voor veel mensen niet langer een droom afterwork.

Durf dus buiten de gebaande paden te denken door je personeel een afterwork-thema aan te bieden, intern of door een externe eventzaal te huren. Er kunnen nog veel ideeën aan dit artikel worden toegevoegd, maar het doel was om een startpunt te bieden ter inspiratie.

Het belangrijkste is om de afterwork te plannen op een datum die voor zoveel mogelijk mensen goed uitkomt, in een ruimte die past bij het thema dat je gaat voorstellen. Omdat catering een gevoelig aspect is van de afterwork, is het sterk aan te raden om een externe dienstverlener in te schakelen.

 

Eenvoudig je eerste afterwork organiseren voordat de zomer begint